Nowy Regulamin korzystania z Pokoi Adwokackich

Szanowni Państwo, począwszy od listopada 2024 r. wprowadzony został nowy Regulamin Pokoi Adwokackich. Najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone nowelizacją Regulaminu:

1. Zakaz odbywania rozpraw zdalnych z pokoi adwokackich

Zmiana ta wynika z ogólnego zakazu prowadzenia w pokojach adwokackich działalności gospodarczej przez adwokatów, która to działalność w ocenie sądów – jako wynajmujących pokoje adwokackie – obejmuje również uczestniczenie w rozprawach zdalnych z pokoju adwokackiego. Tak jak dotychczas zabronione pozostaje również odbywanie w pokojach adwokackich spotkań z klientami.

2. Zakaz pozostawiania w pokojach adwokackich przedmiotów i dokumentów, w tym akt spraw, dokumentów, sprzętów i publikacji

Przyczyną zmiany jest narastający problem pozostawiania przez adwokatów w pokojach adwokackich rozmaitych przedmiotów, w tym notatek, które następnie pozostają w pokojach, zaś ustalenie ich właścicieli nie jest możliwe. Z uwagi na małą wielkość pomieszczeń stanowiących pokoje adwokackie nie ma miejsca na ich przechowywanie.

3. Obowiązek wylegitymowania się ważną legitymacją na wezwanie pracownika

Pracownicy pokoi adwokackich zostali wyposażeni w kompetencję poproszenia o okazanie ważnej legitymacji adwokackiej, prawnika zagranicznego lub aplikanta adwokackiego (w wersji tradycyjnej lub cyfrowej w aplikacji mObywatel). Przyczyną wprowadzenia zmiany są odnotowywane próby korzystania z pokoi adwokackich przez osoby nieuprawnione.

4. Zakaz instalowania i konfigurowania sprzętu informatycznego, w tym także zakaz podłączania własnych nośników danych

U podstaw wprowadzenia zmiany jest potrzeba odpowiedniego zabezpieczenia sprzętu IT znajdującego się w pokojach adwokackich.

Nowy regulamin zawiera także szereg zmian redakcyjnych i porządkujących, wprowadza również rejestry wizyt, wypożyczania tóg oraz korzystania z urządzeń biurowych.

Z poważaniem,
adw. Grzegorz Kukowka
rzecznik prasowy ORA w Warszawie