Szanowni Państwo, począwszy od listopada 2024 r. wprowadzony został nowy Regulamin Pokoi Adwokackich. Najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone nowelizacją Regulaminu:
1. Zakaz odbywania rozpraw zdalnych z pokoi adwokackich
Zmiana ta wynika z ogólnego zakazu prowadzenia w pokojach adwokackich działalności gospodarczej przez adwokatów, która to działalność w ocenie sądów – jako wynajmujących pokoje adwokackie – obejmuje również uczestniczenie w rozprawach zdalnych z pokoju adwokackiego. Tak jak dotychczas zabronione pozostaje również odbywanie w pokojach adwokackich spotkań z klientami.
2. Zakaz pozostawiania w pokojach adwokackich przedmiotów i dokumentów, w tym akt spraw, dokumentów, sprzętów i publikacji
Przyczyną zmiany jest narastający problem pozostawiania przez adwokatów w pokojach adwokackich rozmaitych przedmiotów, w tym notatek, które następnie pozostają w pokojach, zaś ustalenie ich właścicieli nie jest możliwe. Z uwagi na małą wielkość pomieszczeń stanowiących pokoje adwokackie nie ma miejsca na ich przechowywanie.
3. Obowiązek wylegitymowania się ważną legitymacją na wezwanie pracownika
Pracownicy pokoi adwokackich zostali wyposażeni w kompetencję poproszenia o okazanie ważnej legitymacji adwokackiej, prawnika zagranicznego lub aplikanta adwokackiego (w wersji tradycyjnej lub cyfrowej w aplikacji mObywatel). Przyczyną wprowadzenia zmiany są odnotowywane próby korzystania z pokoi adwokackich przez osoby nieuprawnione.
4. Zakaz instalowania i konfigurowania sprzętu informatycznego, w tym także zakaz podłączania własnych nośników danych
U podstaw wprowadzenia zmiany jest potrzeba odpowiedniego zabezpieczenia sprzętu IT znajdującego się w pokojach adwokackich.
Nowy regulamin zawiera także szereg zmian redakcyjnych i porządkujących, wprowadza również rejestry wizyt, wypożyczania tóg oraz korzystania z urządzeń biurowych.
Z poważaniem,
adw. Grzegorz Kukowka
rzecznik prasowy ORA w Warszawie