Sekcja Prawa Odszkodowawczego przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie serdecznie zaprasza na Cykl szkoleń w zakresie rekonstrukcji wypadków drogowych.
Szkolenia odbędą się w następujących terminach: 6 listopada 2024 r., 18 listopada 2024 r. oraz 2 grudnia 2024 r. w godz. 18.00-20.00
Wszystkie szkolenia będą miały formę hybrydową. Stacjonarnie odbędą się w siedzibie ORA w Warszawie, sala im. H. Krajewskiego. Online na platformie ZOOM.
Linki do rejestracji na poszczególne terminy:
6 listopada: https://ora-warszawa-pl.zoom.us/webinar/register/WN_nwbZzwD7TUuLfTBDheP11A#/registration
18 listopada: https://ora-warszawa-pl.zoom.us/webinar/register/WN_Z-CBxEBOQSOI8wtZ_JHpCA#/registration
2 grudnia: https://ora-warszawa-pl.zoom.us/webinar/register/WN_rJBpE7mGQn–Lj-CK91KWA#/registration
Prelegent – inż. Rafał Bielnik – rzeczoznawca samochodowy, ekspert z zakresu techniki samochodowej i analizy wypadków komunikacyjnych, technik i analityk „Eudarts” z zakresu pozyskiwania i analizy danych elektronicznych (EDR), wykonujący opinie na zlecenie organów procesowych, klientów prywatnych oraz instytucjonalnych. Właściciel firmy „Crashlab.pl”. Współtwórca kanału Youtube „Bitwy Drogowe”, poświęconemu tematyce analizy wypadków drogowych i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Szczegółowy opis szkoleń:
1. Nowoczesne metody oględzin miejsc zdarzeń i pojazdów (pomiary 3D, modelowanie 3D, fotogrametria)
2. Rekonstrukcja i analiza zdarzeń na podstawie monitoringu (zapisy kamer przemysłowych, rejestratory jazdy itp);
3. Elektroniczne źródła dowodowe (Systemy „czarnych skrzynek”, systemy nadzoru ruchu, itp) i możliwość ich wykorzystania w analizie zdarzeń.
4. Możliwości i metody uzupełniania materiału dowodowego w trakcie trwania dochodzenia, lub procesu.
5. Opinie biegłych w sprawach dotyczących wypadków i kolizji drogowych, a strategia procesowa (szczególnie w kontekście wykorzystania nowoczesnych metod badawczych).
Ad. 1. Nowoczesne metody oględzin miejsc zdarzeń i pojazdów (pomiary 3D, modelowanie 3D, fotogrametria)
Przedmiotowy punkt obejmuje opis celu wykonywania oględzin miejsc zdarzeń, błędy które pojawiają się podczas przeprowadzania tych oględzin, a mają znaczenie dla analizy zdarzenia drogowego oraz opis nowoczesnych metod przeprowadzania oględzin.
W punkcie dotyczącym oględzin pojazdów zostanie opisany rodzaj śladów i uszkodzeń na pojazdach, powstających najczęściej w poszczególnych typach zdarzeń drogowych (potrącenia pieszych, rowerzystów, zderzenia pojazdów o podobnych gabarytach, zderzenia pojazdów niekompatybilnych gabarytowo np. pojazd osobowy vs. ciężarowy). Zostanie również poruszona kwestia jakości materiału dowodowego w kontekście skutecznego reprezentowania interesów klienta.
Ad. 2. Rekonstrukcja i analiza zdarzeń na podstawie monitoringu (zapisy kamer przemysłowych, rejestratory jazdy itp);
W tym punkcie zostanie opisany sposób oraz forma pozyskiwania materiału wizyjnego (zapisy kamer cctv, rejestratorów jazdy, itp.) w sposób procesowy i pozaprocesowy. W dalszej części zostanie przedstawiona możliwość wykorzystania materiału wizyjnego w rekonstrukcji i analizie wypadku drogowego np. obliczania prędkości przemieszczenia się obiektów w trakcie zdarzeń drogowych oraz torów ich przemieszczania się.
Ad. 3. Elektroniczne źródła dowodowe (Systemy „czarnych skrzynek”, systemy nadzoru ruchu, itp) i możliwość ich wykorzystania w analizie zdarzeń.
W tym punkcie zostanie przedstawiony aktualny stan wiedzy na temat systemów tzw. „czarnych skrzynek”, sposobu pozyskiwania danych zapisanych w tych systemach oraz możliwość ich wykorzystania w rekonstrukcji i analizie zdarzeń drogowych. Poruszony zostanie również temat przydatności wykorzystania danych pochodzących z systemów nadzorów ruchu i poboru opłat np. dawny Viatoll oraz systemów geolokalizacyjnych (GPS).
Ad. 4. Możliwości i metody uzupełniania materiału dowodowego w trakcie trwania dochodzenia, lub procesu.
W przedmiotowym punkcie zostanie poruszony temat możliwości uzupełniania materiału dowodowego, w celu umożliwienia wykonania rzetelnej rekonstrukcji i analizy zdarzenia drogowego. W tym punkcie zostanie poruszona kwestia: dodatkowych oględzin miejsca zdarzenia drogowego, eksperymentu rzeczoznawczego i procesowego, uzyskiwania materiału porównawczego z kamer przemysłowych lub rejestratorów jazdy oraz pobierania danych elektronicznych z pojazdów.
Ad5. Opinie biegłych w sprawach dotyczących wypadków i kolizji drogowych, a strategia procesowa (szczególnie w kontekście wykorzystania nowoczesnych metod badawczych).
W tym punkcie zostanie poruszona kwestia analizy opinii biegłych wydawanych w postępowaniach karnych oraz cywilnych w kontekście strategii procesowej, jak również możliwości i celowość sporządzania opinii „prywatnych”. W tym punkcie oprócz wypadków drogowych zostaną poruszone kwestie dotyczące wykroczeń drogowych, związanych z pomiarem prędkości jazdy przed policję (mierniki laserowe UltraLyte, TruCam, rejestratory typu Wideorapid, itp.).
Poruszona zostanie również kwestia możliwości wykorzystania nowoczesnych metod badawczych, przedstawionych w p. 1 – 3, w celu uzyskania pełnej i rzetelnej opinii procesowej.
Serdecznie zapraszamy!